Leren & ontwikkelen: uitgangspunten voor een professionele houding
16 december 2022
Hoe kunnen mens en organisatie langdurig uitgedaagd worden om actief bij te dragen aan het in stand houden en versterken van een effectieve en prettige leeromgeving? Welke uitgangspunten kunnen we benoemen? Lees verder
Nu thuiswerken blijft: aan de slag met wat kan en moet
1 oktober 2021
De coronacrisis heeft blijvend veel veranderd en de traditionele rol van kantoor als vaste werkplek lijkt uitgespeeld. Naar verwachting zullen veel organisaties hun medewerkers structureel gedeeltelijk thuis laten werken. Deze verandering vraagt om beslissingen en afspraken over thuiswerken en aanpassingen in de werkomgeving.
Hoe kom je binnen je organisatie en teams tot duidelijke afspraken over wie wanneer en waarvoor op kantoor (samen)komt? Welke verplichtingen uit de Arbowet brengt structureel gedeeltelijk thuiswerken met zich mee? En wat is er nodig is om veilig datagebruik en gebruiksgemak bij digitaal werken op orde te krijgen en te houden? Lees verder
Hygiëne beter in de hand krijgen
15 februari 2021
Ook al klinken de argumenten voor een gedragsverandering ons logisch in de oren, het ook daadwerkelijk doen blijkt vaak lastig. Illustrerend in de huidige coronapandemie is het handen wassen.
Het is in deze tijden, waarin iedereen ‘de handen stuk wast’, moeilijk voor te stellen. Maar toch was het jaren geleden met de handhygiëne in veel ziekenhuizen en verpleeghuizen niet zo best gesteld. Lees verder
Sterke spelers in ons gedrag
8 december 2020
Wát er geïmplementeerd moet worden voor een procesoptimalisatie of een andere (beleids)verandering is redelijk tastbaar, zoals nieuwe software of een aangepast protocol. Het valt ook zo te plannen dat het op enig moment opgesteld, geregeld of geïnstalleerd is. Maar dan de gedragsverandering…..
Lees verder
De kijk op werkwijzen: van skippen tot niet te missen
15 juni 2020
Dat het omgaan met organisatieverandering actueler is dan ooit, is een open deur. Vanwege de coronacrisis wordt de oorspronkelijke manier van werken tegen het licht gehouden en nieuwe manieren van werken doemen razendsnel op. Het maakt me nieuwsgierig welke inzichten, behoeften, ideeën en verwachtingen dit organisaties, teams, medewerkers en klanten hebben opgeleverd. Lees verder
Investeren in veilig werken
18 februari 2019
Voor expertisecentrum ADRIBA ging ik langs bij Jumbo Supermarkten. Deze retailer wil op grotere schaal gedragsinterventies inzetten om de werkvloer nog veiliger te maken. Wat is er in de aanloop gebeurd en tot welke belangrijke vragen leidt het opschalen naar een landelijk programma? Lees verder
Hoe je als lerende organisatie effectief blijft
16 april 2018
De technologische, maatschappelijke en marktontwikkelingen volgen zich in rap tempo op. Om je werk goed te blijven doen, anticipeer je als professional snel en kundig op ontwikkelingen in het vakgebied en de markt, maar begrijp je ook waar producten en diensten bij klanten aan moeten bijdragen.
Learning & Development beweegt in dit proces mee met ontwikkelingen binnen de organisatie en faciliteert, begeleidt en adviseert over leren en ontwikkelen. Het doel van leer- en ontwikkelprocessen, programma’s en tools is het ontwikkelen van competenties die effectief zijn voor de organisatie, in een setting die uitnodigt en stimuleert om het geleerde in praktijk te brengen. Welke aandachtspunten spelen een rol bij de vraag hoe je je als lerende organisatie effectief blijft? Lees verder
De drijvende kracht achter slim douchen
15 januari 2018
Zuinig omspringen met water en energie dringt verder door in de badkamer. Het idee achter de douchemeter is om mensen bewust maken van de hoeveelheid water en energie die zij verbruiken tijdens het douchen, zodat zij op den duur minder lang onder de douche blijven staan. Ik zoek uit wat het nu maakt dat we met gebruik van een douchemeter een besparing van warm water weten te realiseren en neem de proef op de som. Lees verder
Emoties en zichtbare actie als sterk koppel
24 november 2017
Hoe breng je een veranderproces op gang? De onderzoekers Bob Sutton en Huggy Rao van Stanford University bestudeerden in de afgelopen jaren een groot aantal verandertrajecten, in het bedrijfsleven en daarbuiten. Hun advies: richt je op krachtige emoties en zichtbare actie en houdt deze combinatie vast. Het maakt mij nieuwsgierig hoe organisaties deze combinatie in de praktijk ten volle kunnen benutten. Lees verder