Waarderend onderzoek
We zijn zo gewend te focussen op wat niet werkt en hoe we dit gaan oplossen, dat we vaak vergeten om ook te kijken naar wat er wel goed gaat. Appreciative Inquiry (AI), waarderend onderzoek, ontstond in 1980 en is een benadering die op een positieve opbouwende wijze kijkt naar mensen, organisatie en situaties. De benadering heeft als centrale uitgangspunt dat we organisaties bouwen op wat goed werkt en de oplossingen die er al zijn, in plaats van ons te fixeren op wat niet werkt.
Samen onderzoekend optrekken
Het waarderend onderzoek valt letterlijk uit elkaar in twee belangrijke kernwoorden. Appreciate (waarderen) duidt op het (h)erkennen van het beste in mensen en in onze omgeving. We geven waarde aan en bevestigen talenten, successen en mogelijkheden. De aandacht is continu gericht op datgene waar we meer van willen zien of wat we willen voor de toekomst. Inquire (onderzoeken) zegt iets over de manier waarop we dit doen: mensen uitnodigen om hun eigen praktijk te onderzoeken, manieren met elkaar delen en verkennen om sterktes verder in te zetten en stappen te zetten in de richting van de toekomst die ze samen de moeite waard vinden.
David Cooperrider, de grondlegger van AI, constateerde dat het stellen van waarderende vragen voor positieve ontwikkelingen zorgde in teams en organisaties:
“Positieve vragen leiden tot positieve beelden en positieve beelden leiden tot positieve acties.”
Expliciet maken
Maar hoe zit het dan met het uiten van kritiek, onze bedenkingen of negatieve ervaringen? En wanneer is iets positief of spreken we van een succes? In mijn optiek is het belangrijk om problemen of knelpunten te kunnen blijven benoemen én te weten te komen hoe mensen ze ervaren. Dit helpt ons om de vinger op de zere plek te leggen, te begrijpen waarom iets niet werkt en leert ons welke valkuilen we tegenkomen. Vervolgens gaan we met deze input aan de slag. Ook dit past in het proces van samen onderzoekend optrekken en gericht toewerken naar een gezamenlijk doel.