Introductie
Mijn naam is Liesbeth van der Helm en ik ben veranderkundige. Het is mijn passie om mens en organisatie te ondersteunen in arbeidssituaties, met name als het gaat om het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening. Veel veranderingen mislukken omdat de ondersteuning niet goed geregeld. De kunst is om de support zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de context van degenen om wie het gaat. Ik zie het als een uitdaging om de eerste stap naar verandering zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk te laten zijn, zodat iedereen er vertrouwen in krijgt dat het goed te doen is om te starten. Juist omdat de druk eraf is en die eerste stap gemakkelijk is, begin je. En een goed begin is het halve werk!
Een krachtige reputatie voor organisatie, team en medewerker
Vraagstukken op het vlak van mens, organisatie, veranderen en gedrag blijven me boeien en het observeren en volgen van gedragingen en gedragsverandering fascineert me elke dag weer. Mijn passie ligt bij het faciliteren van de benodigde support aan medewerkers. Het doel is dat mens en organisatie leren om hun manieren van (samen)werken en organiseren te blijven baseren op datgene wat er in de praktijk echt nodig en van belang is voor de kwaliteitsbeleving van belanghebbenden. Ik zie volop kansen om andere manieren van werken en organiseren een impuls te geven. Dit wil ik doen door organisaties en professionals te laten ervaren waar en hoe zij zichtbaar en concreet impact creëren, dit te verbinden aan werkwijzen en omgangsvormen, de effecten inzichtelijk te houden en voort te bouwen op ervaringen die zijn opgedaan.
Interventies die kloppen zijn kansrijker
Een kloppend verhaal
De wisselwerking tussen beleid, gedrag en context staat in mijn werk centraal. Denken vanuit beleid is wenselijk en zelfs noodzakelijk, want het brengt vernieuwing en beweging op gang. Bovendien moeten organisatie en medewerker de wetgeving, bijvoorbeeld over arbeidsomstandigheden, in acht nemen. Voor het realiseren van ambities of veranderingen is het cruciaal om niet alleen te denken vanuit beleid, maar ook aan te vullen met de gedragskenmerken én karakteristieken van de huidige context.
De omgeving veranderen en rekening houden met gedragsprincipes
Gedragsonderzoek toont aan dat ons dagelijkse gedrag sterk gestuurd wordt door de directe omgeving van mensen. Het gaat hierbij zowel om de fysieke omgeving (zoals de ruimtelijke inrichting) als de sociale omgeving (zoals de gewoonten van collega’s). Ongemerkt worden mensen besmet door de gedragingen en opvattingen van mensen uit hun nabije omgeving. Ook worden mensen beïnvloed door de ruimte waarin ze zich bevinden, de tools die voorhanden liggen of de informatie op hun beeldscherm. Als je iets wilt veranderen, dan zal je de fysieke en sociale omgeving hierop moeten aanpassen. De leidende vraag is: hoe zorgen we ervoor dat het oppakken van een andere manier van werken zo makkelijk mogelijk wordt? Het regelen van gerichte support voor medewerkers zie ik hierbij als een cruciaal onderdeel.
Gerichte support aan medewerkers
Mijn doel is dat de (beleids)verandering past bij de manieren van werken en de fysieke en sociale omgeving van medewerkers. Gedragsverandering kan pas worden ingezet als de organisatie zorgt voor een context waarin anders werken ondersteund wordt. Meerdere scenario’s zijn mogelijk, waarbij vaak verschillende interventies gecombineerd worden: bijvoorbeeld door krachtig te framen of zelf (dagelijks) bij te houden of je je voornemen (die concreet en haalbaar geformuleerd is) ook uitvoert.
Interventies en de support aan medewerkers zullen moeten aansluiten op hun context en tegelijkertijd rekening moeten houden met gedragsprincipes. Op de eerste plaats door hun belangen mee te nemen en hen in situaties te brengen waarin zij zelf het nieuwe gedrag ontwikkelen. Daarnaast weten we dat hoe makkelijker het gedrag is, hoe groter de kans is dat mensen het vertonen. Als het zo makkelijk mogelijk wordt om andere manieren van werken op te pakken en vol te houden, wordt veranderen doeltreffender. Om te voorkomen dat ons brein steeds weer teruggrijpt op de automatische piloot, is het verstandig om nieuwe gedragsvoornemens zo concreet mogelijk te maken en stapsgewijs in te voeren.
Hoe veranderen werkt: changefactors
Ik volg met grote interesse evidence based methodes, bruikbare inzichten en praktische handvatten die betrokken professionals ondersteunen om gedrag te combineren met de ambities van mens en organisatie en bij de verwezenlijking van (nieuwe) ambities effectief handelen niet uit het oog te verliezen. Een allesomvattende methode is er niet en de theorie is slechts een deel van het verhaal. De wetenschap en praktijk bieden een schat aan informatie over hoe veranderen werkt en hoe we effectief sturing kunnen geven aan het oplossen van verandervraagstukken. Hoe worden we beïnvloed? Hoe kunnen we ons gedrag en dat van anderen beter begrijpen en makkelijker voorspellen wat er gaat gebeuren? En hoe kunnen we de situatie veranderen om prestaties te verbeteren? Welke factoren hebben een stimulerende of juist een remmende werking op het veranderingsproces? Hoe blijven we bewust van ons eigen gedrag in veranderingsprocessen?
Op deze site deel ik kennis, bevindingen en verhalen uit de (onderzoeks)praktijk over factoren die van invloed zijn op ons gedrag, hoe gedragsverandering werkt en welke invloed we hierop kunnen uitoefenen. Ik ga op zoek naar antwoorden op de vraag welke benadering en bewezen veranderaanpak ons kan ondersteunen bij verandermanagement en in hoeverre we hier in de praktijk succesvol in zijn.