OBM in de praktijk: het verbeteren van prestaties in duurzaam werken bij Dura Vermeer
In dit praktijkverhaal volgen we bouwbedrijf Dura Vermeer in een pilotproject waarin, met behulp van Organizational Behavior Management (OBM), het positief beïnvloeden van gedrag moet leiden tot het aantoonbaar verbeteren van duurzaamheidsprestaties. Onder begeleiding van OBM-adviseur en trainer-coach Joost Kerkhofs van Neotopia ging projectgroep Wintrack aan de slag om de OBM methodiek te leren kennen, duurzaamheidsambities te vertalen in resultaten en gedrag en prestaties in projecten te meten en te verbeteren. De delen beschrijven de inspanningen die geleverd zijn, maar schetsen ook een beeld hoe de samenwerking en communicatie met en tussen stakeholders en trainer-coach op weg naar prestatieverbetering is verlopen.
Aanleiding
De missie van Dura Vermeer is om prettige, veilige omgevingen te creëren en verantwoord achter te laten voor toekomstige generaties. De bestuurders ervaren dat het lastig blijkt om deze missie te vertalen naar kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) en dat het bijbehorende gewenste gedrag niet altijd even duidelijk is. Het helder vertalen van de missie naar resultaat en gedrag is daarom een belangrijk aandachtsgebied.
Het OBM traject bij project Wintrack is een van de initiatieven die de stuurgroep Duurzaamheid en MVO onderneemt om in deze behoefte te voorzien, waarbij medewerkers op decentraal niveau aan de slag gaan om het thema duurzaamheid te vertalen naar de dagelijkse bedrijfsvoering en projecten. De leidraad in dit traject is om op basis van een business case het gedrag en de manier van werken van medewerkers te beïnvloeden om tot betere prestaties te komen.
Hoe past Dura Vermeer OBM toe om het gedrag van medewerkers zó te beïnvloeden dat het bouwbedrijf die extra stap in duurzaam werken realiseert?
Een van de uitdagingen ziet Dura Vermeer in het beantwoorden van de vraag waar in het gedrag het aangrijpingspunt ligt om duurzaamheidsambities te verwezenlijken en te verbinden aan de prestaties van medewerkers op een specifiek thema. Over welke manier van werken hebben we het dan precies, hoe weten we of dit gedrag aantoonbaar bijdraagt aan het verbeteren van prestaties en hoe kunnen we ervoor zorgen dat we ook daadwerkelijk op deze andere of nieuwe manier gaan werken?
De delen van het praktijkverhaal
In deel 1 staan de achtergronden en doelstellingen van het OBM traject beschreven. Deel 2 beschrijft hoe de projectgroep van Wintrack de vertaalslag maakt van het thema duurzaamheid naar een praktijkcase. Dit deel gaat vervolgens in op de uitkomsten van de nulmeting en analyse die de projectgroep heeft uitgevoerd om zicht te krijgen op het huidige prestatieniveau. Ook staan hierin de acties beschreven die het projectteam onderneemt om deze prestaties te verbeteren. Het derde deel richt zich op de behaalde resultaten en de bevindingen van de projectgroep gedurende het verdere verloop van dit OBM traject.
Deel 1: Gedrag als aangrijpingspunt voor prestatieverbetering in duurzaam werken